Investigações no âmbito da formação pós-graduada

– Estudos no âmbito do Mestrado em Ciências da Educação na área de especialização de Psicologia da Educação, no tema Auto-regulação da Aprendizagem, organizado pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa, coordenado por Adelina Lopes da Silva e Ana Margarida Veiga Simão. Foram já defendidas 18 dissertações.

– Investigações para dissertações de Doutoramento – Estudos no âmbito do Programa de Estudos da Aprendizagem Auto-regulada, organizado pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa, coordenado por Adelina Lopes da Silva e Ana Margarida Veiga Simão. Estão em desenvolvimento 2 projectos de Doutoramento em Ciências da Educação e 4 projectos de Doutoramento em Psicologia.

– Participação em redes de investigação – Kaleidoscope Network Self-regulated Learning in Technology Enhanced Learning Environments SRLinTELEs (http://www.noe-kaleidoscope.org/pub/) / TACONET – Targeted Cooperative Network on Technology Enhance Learning Environments (TELEs) that support Self-Regulated Learning (SRL). (http://www.lml.ub.es/taconet/).

Edição de duas obras:

– Lopes da Silva, A.; Sá, I.; Duarte, A. & Veiga Simão, A. M. (2004). A aprendizagem auto-regulada pelo estudante: perspectivas psicológicas e educacionais. Porto: Porto Editora.

– Veiga Simão, A. M.; Lopes da Silva, A. & Sá, I. (orgs.) (2007). Auto-regulação da aprendizagem: das concepções às práticas. Colecção Ciências da Educação. Lisboa: Educa &Ui&dCE.

Cooperação com investigadores estrangeiros:

– Carles Monereéo, Universidade Autónoma de Barcelona
– Christopher Day, Universidade de Nottingham – Reino Unido
– Karl Steffens, Departement of Educational Research da Universidade de Cologne
– Montserrat Castelló Badia, Universitat Ramon Llull
– Peter Nenniger, Center for Educational Research da Universidade Koblenz Landau – Alemanha

Seminário de investigação (Ano lectivo 2007/2008):
Sob a coordenação de Adelina Lopes da Silva e Ana Margarida Veiga Simão. Com a participação de parte do grupo de investigação do Programa de Estudos da Aprendizagem Auto-regulada (seis doutorandos e quatro professores) para apresentação e discussão de temas teóricos, opções metodológicas e problemas levantados pelas investigações em curso. O seminário tem uma periodicidade mensal. mais-informacoes-sobre-o-seminario.pdf

Participação em congressos / reuniões científicas e publicações

Research in Post-graduate Studies

– Studies in the Masters in Science Education with specialization in Educational Psychology, with the theme of Self-regulated Learning, organized by the Faculty of Psychology and Science Education of the Lisbon University and coordinated by Adelina Lopes da Silva and Ana Margarida Veiga Simão. 18 theses have been completed.

– Research for Doctoral Theses – Studies included in the PEAAR, organized by the Faculty of Psychology and Science Education of the Lisbon University and coordinated by por Adelina Lopes da Silva and Ana Margarida Veiga Simão. Two doctoral projects are in development in the Doctoral Program for Science Education and four doctoral projects in Psychology.

– Participation in research nets – Kaleidoscope Network Self-regulated Learning in Technology Enhanced Learning Environments SRLinTELEs (http://www.noe-kaleidoscope.org/pub/) / TACONET – Targeted Cooperative Network on Technology Enhance Learning Environments (TELEs) that support Self-Regulated Learning (SRL). (http://www.lml.ub.es/taconet/).

Two published books:

– Lopes da Silva, A.; Sá, I.; Duarte, A. & Veiga Simão, A. M. (2004). A aprendizagem auto-regulada pelo estudante: perspectivas psicológicas e educacionais [Self-regulated Learning by the student: psychological and educational perspectives]. Porto: Porto Editora.

– Veiga Simão, A. M.; Lopes da Silva, A. & Sá, I. (orgs.) (2007). Auto-regulação da aprendizagem: das concepções às práticas [Self-regulated Learning: from conceptions to practices]. Colecção Ciências da Educação. Lisboa: Educa & Ui&dCE.

Cooperation with foreign researchers:

– Carles Monereéo, Universidade Autónoma de Barcelona
– Christopher Day, Universidade de Nottingham – Reino Unido
– Karl Steffens, Departement of Educational Research da Universidade de Cologne
– Montserrat Castelló Badia, Universitat Ramon Llull
– Peter Nenniger, Center for Educational Research da Universidade Koblenz Landau – Alemanha

Research Seminar (School Year 2007/2008):
Coordinated by Adelina Lopes da Silva and Ana Margarida Veiga Simão. The research group of the PEAAR participated in this seminar (six doctoral students and four teachers) to present and discuss theoretical themes, methodological options and problems arisen from the current research projects. Monthly sessions were held. further-information-on-the-seminar

Participation in Congresses/ Scientific Meetings and Publications

Deixe um comentário